Wat doet de Kanovereniging Westerwolde ?

Ruime keuze aan kanotypen

Nieuwe leden raden we aan om eerst verenigingskano’s te gebruiken. We hebben een ruim assortiment aan kano’s. Koop niet meteen zelf een complete uitrusting, je kunt eerst alles lenen wat nodig is om veilig en verantwoord te kunnen varen.

Relaxed varen of juist de golven opzoeken

Zeekano’s zijn zowel geschikt voor klein als groot water. Door de grote lengte van de kano’s zijn ze koersvast. Door afgesloten compartimenten kunnen ze nooit geheel vol water lopen, en kun je gemakkelijk je bagage meenemen. Met speciale reddingstechnieken kun vanuit het water weer in de kano komen.

Sportief varen

Vlakwaterkano’s zijn prima voor niet al te groot water. Deze kano’s zijn smaller en varen daardoor lichter. Nog smaller zijn de één en tweepersoons wedstrijdkano’s, die qua stabiliteit wel gewenning nodig hebben.

In een ruime kano

In een open kano, oftewel een canadees, heb je de ruimte. Je vaart hem met een steekpeddel (peddel met één blad). Hij is geschikt als je veel bagage mee wilt nemen. Het is een geheel andere beleving van het varen op onze wateren.

Altijd wel een leuke toertocht

Binnen de vereniging worden regelmatig toertochten georganiseerd. Deze worden via de nieuwsbrief aangekondigd. Vervoer regelen we onderling met elkaar. We hebben beschikking over een kano-aanhanger. Ook kun je zelf medeleden bij elkaar zoeken, en ontstaat er spontaan weer een extra tocht.

Daarnaast kun je op de verenigingsavond op woensdag samen varen. In de haven van Parc Emslandermeer, maar ook de binnenmeren en eventueel kun je verder de ruiten Aa op en een mooie tocht varen.

Oefenen doen we veelal op het binnenmeer van het Parc Emslandermeer.

Tevens word je als lid van de Kanovereniging Westerwolde ook lid van de Toeristische Kano Bond Nederland, de TKBN. Deze organiseert ook vele toertochten, waar je aan mee kunt doen. (Dit lidmaatschap wordt betaald door de Kanovereniging Westerwolde.

Stallen eigen kano

Als met je eigen kano wilt varen, en deze als lid wilt stallen, kun je dit kenbaar maken aan het bestuur. (Wanneer wij onze botenloods gerealiseerd hebben, wordt dit een mogelijkheid) De stallingskosten bedragen 25 euro per jaar.

Eigendommen van leden en bezoekers die zich in onze kanoloods bevinden zijn NIET verzekerd door de kanovereniging. U kunt echter zelf uw kano voor weinig geld verzekeren tegen diefstal, verlies of beschadiging. Dit kan bij de TKBN. Het aanmeldingsformulier staat in elke Kanotities (het tijdschrift van de TKBN).

Gezellige en betaalbare kantine

Het verenigingsgebouw krijgt een kantine in eigen beheer. Kortom gezellig en we houden het betaalbaar. (Wij zijn druk bezig een geschikte locatie te vinden).

Alleen maar vrijwilligers

De vereniging zal op vrijwilligers draaien. Hierdoor houden we alles betaalbaar. Vele handen maken licht werk. Hierdoor verwachten we dat ieder naar zijn of haar vermogen een steentje bijdraagt.