Wat doet de Kanovereniging Westerwolde ?

Leren kajak varen.

De vereniging geeft introductielessen en organiseert introductiecursussen. Zo kan je ervaren of kajakken wat voor je is en de basistechnieken leren zodat je rechtop blijft zitten, rechtuit kan varen en de bocht door kan komen.

Van maart - september wordt er elke dinsdag les gegeven in techniek. Hiermee leer je steeds beter varen, waardoor je de tochten beter vol kunt houden en er meer plezier aan kunt beleven.

In de winter hebben we zwembadtrainingen, waarin je oa kunt leren eskimoteren en diverse reddingen kunt oefenen.
Ook hebben we dan theorielessen over allerlei aspecten van het kajakken, de vaarregels, tochten plannen, navigeren op het wad etc.

Altijd wel een leuke toer of zeekanotocht

Binnen de vereniging worden regelmatig toer en zeekanotochten georganiseerd. Deze worden in de agenda aangekondigd. Vervoer regelen we onderling met elkaar. We hebben beschikking over een kanotrailer.Buiten de georganiseerde tochten kan je natuurlijk ook met diverse leden zelf een tocht organiseren. Opgeven voor de tocht uiterlijk de woensdag voorafgaand aan de tocht bij de tochtleider.

Daarnaast kun je van maart - september op de dinsdagavond van 19.00 tot ca 21.00 samen varen of deelnemen aan de techniektrainingen.

Tevens word je als lid van de Kanovereniging Westerwolde ook lid van de TKBN  Deze organiseert ook vele toertochten, waar je aan mee kunt doen. (Dit lidmaatschap wordt betaald door de Kanovereniging Westerwolde).

Ruime keuze aan kanotypen

Nieuwe leden raden we aan om eerst verenigingskano’s te gebruiken. We hebben een ruim assortiment aan kano’s. Koop niet meteen zelf een complete uitrusting, je kunt eerst alles tegen een vergoeding van 50 euro per jaar verenigingsmateriaal gebruiken.

Relaxed varen of juist de golven opzoeken

Zeekano’s zijn zowel geschikt voor klein als groot water. Door de grote lengte van de kano’s zijn ze koersvast. Door afgesloten compartimenten kunnen ze nooit geheel vol water lopen, en kun je gemakkelijk je bagage meenemen. Met speciale reddingstechnieken kun vanuit het water weer in de kano komen.

Sportief varen

Vlakwaterkano’s zijn prima voor niet al te groot water. Deze kano’s zijn smaller en varen daardoor lichter.

Wildwatervaren of eskimoteren oefenen

De vereniging beschikt ook over een paar wildwaterkajaks. Deze gebruiken we ook bij de zwembadtrainingen om het eskimoteren in te oefenen. Wildwatervaren doen we nog niet. We zoeken nog een instructeur. \Stallen eigen kano

Als met je eigen kano wilt varen, en deze als lid wilt stallen, kun je dit kenbaar maken aan het bestuur. (Wanneer wij onze botenloods gerealiseerd hebben, wordt dit een mogelijkheid) De stallingskosten bedragen 35 euro per jaar.

Eigendommen van leden en bezoekers die zich in onze kanoloods bevinden zijn NIET verzekerd door de kanovereniging. U kunt echter zelf uw kano voor weinig geld verzekeren tegen diefstal, verlies of beschadiging. Dit kan bij het watersportverbond of de TKBN. www.tkbn.nl

Gezellige en betaalbare kantine

Het verenigingsgebouw krijgt een kantine in eigen beheer. Kortom gezellig en we houden het betaalbaar. (Wij zijn druk bezig een geschikte locatie te vinden). Tot dan is de woning van de oprichters de kantine. Er wordt wel een vergoeding gevraagd voor koffie/thee/versnaperingen.

Alleen maar vrijwilligers

De vereniging zal op vrijwilligers draaien. Hierdoor houden we alles betaalbaar. Vele handen maken licht werk. We verwachten dan ook dat ieder naar zijn of haar vermogen een steentje bijdraagt.