2021-05-23 Lauwersmeer, 19 km

2021-05-09  Oldambtmeer 17 km

Deelnemers: Jan B, Varbian en Louise

Eigenlijk zou vandaag de eerste zeekanotocht zijn..... helaas het weer werkte niet mee, te veel wind. Ook rondje Oldambt was even onzeker.... er werd zon, regen maar ook onweer voorspeld. De diverse weerapps spraken van een flinke bui rond 14 uur.

Toen we om 11.30 instapten bij de Haven Blauwestad werden we daarvoor ook gewaarschuwd door diverse attente mensen. Louise had daar rekening mee gehouden en wist goede schuilplaatsen.  De onweerapp laat onweer zien op ca 65 km van ons vandaan. Goed en wel op het meer, horen we het in de verte rommelen (een auto op een brug? of toch onweer). De onweerapp spreekt van onweer op 37 km van ons vandaan.... oeps dat gaat wel snel. We gaan het meer af.... richting bebouwd gebied. We zien nog twee leden van de vereniging wandelen op een dijkje. Het begint te regenen..... we zien het onweer grotendeels langs ons trekken, donkere luchten. Voor de zekerheid schuilen we in een lange duiker. Na ca 15 minuten is het over. De zon breekt door. We verlaten onze schuilplaats en zien het onweer verder trekken. Helaas met het onweer verdween ook de verwachtte wind (wind 4-6) en dus ook de golven. Een enkele motorboot zorgt nog voor een beetje golfslag. Maar het is lekker weer (ca 23 graden) en we hebben het gezellig. Ongemerkt hebben we al 9 km gevaren voor we pauzeren. Na de pauze nog een stukje meanderen door het nog niet bebouwde gedeelte van Blauwestad en dan weer het meer op. Om 15.40 komen we aan bij de steiger met precies 17 km op de teller. Jan en Louise moeten om 16 uur in Beerta zijn en halen dat precies.

Al met al een heel andere tocht dan verwacht, maar gezellig en het Oldambtmeer blijft leuk.

Louise

Foto's Jan B en Louise

2021-05-02 Winsum- Schaphalsterzijl- Winsum 13,2 km

Rondje Winsum

Aanwezig: Jan V, Petra V, Jan B, Louise, Bas, Petra v H, Claudia.

We hadden afgesproken om gezamenlijk vanaf de carpoolplaats in Scheemda te vertrekken richting Winsum. Daar aangekomen de kano's in het water gelaten voor het clubgebouw van KV Winsum, waar grote steigers lagen met mooie handgrepen waardoor het makkelijk was in en uit te stappen. We vertrokken in westelijke richting. Na een paar honderd meter rechtsaf richting Mensingeweer. Na verder gevaren te hebben kwamen we uit bij een sluis waar een kanowip zat, waardoor we zonder oponthoud door konden varen richting Schouwerzijl. Net door Schouwerzijl heen bij de driesprong van het Reitdiep lag een mooie lange steiger waar we konden uitstappen om pauze te houden, meerdere boten zien varen omdat het vaarseizoen op 1 mei van start was gegaan.

Daar hebben we genoten van kiekendieven en andere roofvolgels die daar in de lucht hingen op zoek naar prooi.

Na de pauze hebben we een stukje Reitdiep gevaren en zijn links afgeslagen richting Schaphalsterzijl, waar we weer een sluite tegen kwamen met een kanowip. De kanowip is niet echt bevorderlijk voor de kano, want meerder kano's die kraakten op de wip. Daar vandaan onze weg vervolgd richting Winsum. OP onze tocht hebben we meerdere nestjes gezien van en met meerkoeten.

Aangekomen bij de kanosteiger in Winsum eerst gecheckt of de beide Jannen hun autosleutels nog hadden :-) en gelukkig die waren er nog.

We hebben enorm genoten van de tocht, super gezellig. We hebben kleine buitjes gehad maar ook zon.

Petra V

Foto's: Jan B en Louise

2021-04-25 Muggenbeet- Dwarsgracht- Muggenbeet 19 km

Verslag Muggenbeet

Aanwezig: Jan K, Monique, Jan B, Louise, Bas, Petra v H, Claudia, Hein.

We hebben afgesproken bij de Kikkerij 1 in Giethoorn. Mooie ruime plaats voor de auto's en veel plek om in je kajak te stappen.

Met 8 man, 2 aan 2, varen we de Riete op naar het Giethoornse meer, die we niet opvaren maar rechts afbuigen richting Valse Trog/Noorderdiep. We spotten ooievaars en ontelbaar veel ganzen links van ons in het weiland.

Aan het eind varen we links via Zuiderdiep en de Enge naar het zuiden over het Giethoornse meer. We hebben intussen al twee overstappen gehad en van de gelegenheid gebruik gemaakt om even wat te eten.

De tweede pauze nemen we op de Walengracht op een aanmeerplaatsje waar je, als je dat wilt, je tent op mag zetten midden in deze schitterende natuur; hoe mooi is dat?

We verlaten de Walengracht en monden uit op de Beulakkerweide. We varen links de bocht om. om via de Dwarsgracht, Thijssensgracht weer op het Giethoornse meer richting het noorden varen, alwaar ons eindpunt in zicht komt.

Prachtige natuur, de temperatuur was goed, zonnetje kwam om 3 uur erbij. Al met al een heerlijke tocht.

Oh ja en we hebben één hele goeie les geleerd: berg je autosleutels goed op voordat je gaat varen.

Monique

Foto's Jan B, Louise, Monique, Petra v H

2021-04-18 Verdwaald in de Weerribben, 19 km

De Weerribben

Afstand 19 km
Snelheid 5,2 km

Aanwezig: Hein, Louise, Jan B, Claudia, Bas en Petra v H.

Het startpunt was in Ossenzijl bij het bezoekerscentrum de Weerribben, waar we om 11.20 aankwamen. Het zonnetje deed zijn best en we vertrokken met goede zin. We kregen allemaal een routekaart, zo konden we een actieve bijdrage leveren. Daarbij was Louise vergeten de route in haar GPS te zetten.

We peddelden door een schitterend gebied; een eindeloos rietlandschap met rietschoven, hoge bruggetjes en Tjasker molentjes. De Tjasker molentjes maalden vroeger het water weg en hielden de turf droog. Tegenwoordig houden ze de rietvelden juist nat.

Een deel van het riet dat blijft staan is een ideale plaats voor de vele vogels om te schuilen en te broeden.

We slingerden door de Weerribben en genoten van de rust en de ruimte.

Het was een prachtige afwisselende tocht, uitgezet door Louise. Het gebied is een groen doolhof en waren dan ook, bijna aan het eind van de tocht , de weg kwijt. Waar was nou die doorgang? Wel veel nesten gezien van de Canadese ganzen. De GPS van Louise was onze redding.

Een topdag!

Petra v H

Foto's Jan B, Louise.

2021-04-04, eerste Paasdag. Ter Wupping - Wedderbergen vv 14,6 km

Een kort verslag van de kanotocht Ter Wupping- Wedderbergen vv op zondag 4 april, 1ste paasdag. De foto's geven een al een mooi beeld, daarvoor. Aanwezig waren Jan en Petra V, Jan en Louise B, Claudia en Bas. Een graad of 9 en weinig wind; het was goed te doen. Enig oponthoud aan het begin. Jan V was zijn autosleutels kwijt. Bleek dat ze los op de kano van ondergetekende lagen en ik was al zeker 10 minuten op het water. Mooie tocht verder met een lekker paasbrunch buiten op het keerpunt in de Wedderbergen, zie foto's .

De vistrappen onderweg maakten het wat spannender en terug stroomopwaarts nog even flink aanzetten bij sommige om er goed overheen te komen.

De vissen zwemmen er trouwens door een luik onder water

hoorde ik, wel  zo makkelijk. Reeën, ooievaars en een beverrat (of toch een muskusrat?)onderweg en de gebruikelijk meerkoeten, wilde eenden en futen. Geen ijsvogel gezien, wel een watersnip. Mooi stukje van de Ruiten Aa, heb er vaak gewandeld, maar vanaf het water ziet het er weer heel anders uit. Een geslaagde middag!

Bas

Foto's Jan B en Louise

2021-03-28 Jipsinghuizen - Vlagtwedde Rennenborg vv 15,6 km

28 maart 2021, Tocht over de Ruiten Aa, Jipsinghuizen naar Rennenborg.

Met wat oponthoud, Claudia had haar peddel in de auto laten liggen (kleinigheidje) zijn we om half 2 van start gegaan met onze eerste officiële tocht van de vereniging dit jaar. Deelnemers Jan en Petra V en Claudia. Prima startplek bij het kasteeltje.

De weersvoorspellingen zijn niet zo goed, maar met uitzondering van een spatje regen her en der en af en toe wind tegen was het goed te doen. Heerlijk gevaren en een hele reeks vistrappen gehad. Geprobeerd ze te tellen, maar ik denk 15 en meer. Sommige met een best hoog verschil. Uiteindelijk hebben we het geplande eindpunt net niet gehaald. Het hoogteverschil bij de laatste vistrap was Petra en Claudia teveel. Eraf was al een leuke uitdaging , maar kom er maar weer tegenop. Natuurlijke lukte het Jan wel. We zijn teruggekeerd en hebben een plekje gezocht om tocht aan wal te kunnen gaan. Geen steiger natuurlijk. Onder toezicht van een roodborstje hebben we heerlijk soep en brood gegeten. Een beetje schuilend achter de kano. De terugtocht was pittig. Tegen de stroom in, af en toe flinke wind tegen en dan weer de 15 en meer vistrappen. Met wat hulp en verbaal geluid zijn alle obstakels genomen. Onderweg hele mooie doorkijkjes gehad, herten zien lopen, roofvogels en ontluikend groen. Helaas geen ijsvogel. Mooie tocht, goed voor techniek en conditie. De kop is er af, op naar de volgende.