Activiteiten, cursussen, het leren varen met de Kanovereniging                                               Westerwolde

Kennismaken met kano, kajak, Canadese kano

Wanneer je nog nooit gevaren hebt, maar je bent nieuwsgierig hoe het is om in een wankele kano over het water te gaan. Hier een korte ervaringstraining (ongeveer twee uur) waarbij je de eerste (basis) beginselen van het kanoën (kajak varen) kunt ervaren. Wie weet ben je hierna net als wij, enthousiast geworden en wil je je zelf verder verbeteren in het varen, zowel de techniek, de conditie als regels zijn het waard om te leren. Meld je dan aan voor de introductiecursus.

Kosten voor deze ervaring is 5 euro, inclusief gebruik van de boot, peddel en zwemvest. Wanneer je hierna besluit deel te nemen aan de introductiecursus, krijg je de 5 euro korting op de kosten daarvan. Dat betekent dat de introductiecursus dan 17,50 kost.

Vooralsnog vanaf eind april 2018, woensdagavond om 19.00 tot 21.00, zie ook agenda.

Introductiecursus kajakken

Dit is een introductiecursus in het varen met de kajak. In eerste instantie vertrouwd raken met de boot, leren werken met de peddel en je lichaam. Het ervaren hoe het is om uit te stappen, hiermee bedoelen wij ook het omslaan van de boot.

Leren te sturen en de basisbeginselen van het kajakken ervaren.

Dit doen wij in 5 bijeenkomsten van ongeveer 2 uur en sluiten af met een tocht in de omgeving.

Kosten voor deze introductiecursus is 22,50 euro pp, besluit je hierna lid van de vereniging te worden dan wordt de helft in  mindering gebracht op de lidmaatschapskosten. Korting op lidmaatschap, ongeacht of je jeugdlid of volwassen lid wordt is dan 11,25 euro in mindering.

Voorbeeld van een oefening met een zeekajak op het binnenmeer van Parc Emslandermeer.

Introductiecursus Canadese kano varen

Net als bij voorgaande introductie, hier een korte kennismaking met het varen met de Canadese kano. Dit is het leukste om met zijn tweeën te doen, maar kan ook prima met een van de instructeurs samen in 1 boot.

Onze Canadese kano's zijn geschikt voor 2 a 3 personen. Wij nemen soms een van onze honden mee in de boot en genieten zo met zijn allen van het moois wat onze omgeving te bieden heeft. Het gaat hierbij om een viertal introductielessen en een te maken tocht.

Kosten voor deze introductiecursus is 22,50 euro pp, besluit je hierna lid van de vereniging te worden dan wordt de helft van dit bedrag in mindering gebracht op de lidmaatschapskosten, je krijgt dan 11,25 euro korting op je lidmaatschap.

Canadese kano varen op het binnenmeer van Parc Emslandermeer.

Lessen voor kanovaardigheidsbewijs A

Bij deze cursus wordt je voorbereid op het officiële diploma KVA (kano vaardigheid A) van het watersportverbond. Hier leer je meer dan enkel de basis, zij het nog wel op het niveau van beginnend vaarder. Hierna kun je meer vertrouwd het water op.

Bij deze praktijklessen hoort ook de theorielessen welke door ons zelf worden verzorgd.

Kosten voor deze cursus zijn gratis voor leden van de vereniging voor de lessen op het water. Daarnaast vragen wij een bijdrage van 1,50 euro voor de koffie/thee en versnapering per theorieavond. Daarnaast de kosten welke het watersportverbond verbind aan het examen en de kosten voor de examinator.

Lessen voor kanovaardigheidsbewijs B

Bij deze cursus wordt je voorbereid op het officiële diploma KVB(kano vaardigheid B) van watersportverbond. Hier borduur je verder op het geleerde in de KVA cursus.

Bij deze praktijklessen horen ook theorielessen welke door ons zelf worden verzorgd.

Het examen voor dit diploma wordt afgenomen door een officiële instructeur van een andere vereniging, wij proberen daarvoor de instructeur naar onze locatie te krijgen, soms zal het kunnen dat het examen elders wordt afgenomen. (ook afhankelijk van de grootte van de groep. Vooralsnog vanaf eind april 2018, vrijdagavond om 19.00 tot 21.30, de praktijklessen, zie ook agenda.

Lessen Kanoveiligheid

Een cursus over veiligheid op het gebied van het kanovaren. Je leert meer over het belang van goede kanokleding. Maar ook kennis van onderkoeling en wat te doen wanneer zich dit voor doet.  Wederom een cursus waarbij je theorie en praktijk met elkaar integreert.

In theorie leer je ook de nodige EHBO. In de praktijk leer je vaardigheden in het redden van jezelf, maar ook van de anderen. Ook krijg je les over groepsgedrag enzovoort.

Vooralsnog vanaf medio april 2018, vrijdagavond om 19.00 tot 21.30, de praktijklessen, zie ook agenda.

Reddingsoefeningen op het binnenmeer Parc Emslandermeer.

Lessen zeevaardigheid

Nog niet gepland.

Sport en spel

Sport en spel, ook tijdens de gewone trainingen, zullen we geregeld een spel spelen in de vorm van estafette, balspelen enzovoorts.

Daarnaast kan het zijn dat er belangstellenden zijn die wel eens kanopolo willen proberen, wij willen dan graag samen met een andere kanovereniging kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. De KVSO, kanovereniging Stadskanaal en omstreken heeft een eigen kanopoloteam welke klinicks geeft...

Voor scholen en andere groepen willen wij kijken welke mogelijkheden wij hen kunnen bieden, vaak is het omslaan al een belevenis op zich, maar afhankelijk van de groep zijn er tal van mogelijkheden. Data en kosten in onderling overleg met de kanovereniging Westerwolde. Ook afhankelijk van beschikbaarheid van begeleiders.

Vaartochten

We willen als Kanovereniging Westerwolde een veilige, gezellige en actieve vereniging maken.

Dat betekent naast het uitvoeren van verschillende activiteiten op het gebied van vaardigheden, theorie en praktijk, ook tijd voor ontspannende inspanning.

Vaartochten willen we zoveel mogelijk in het weekend plannen en in de zomer eventueel ook op een avond. (mits het lang genoeg redelijk licht is). Eenmaal in het jaar lijkt ons een avondtocht, welke eindigt in het donker ook een welkome ervaring.

Tochtmogelijkheden genoeg. De tochten dichtbij, bijvoorbeeld vanaf de haven van het park zelf naar de ruiten Aa. Een tocht naar de Westerwoldse Aa. Maar in de toekomst, mits ervaren genoeg varen op het Oldambtmeer, het Lauwersmeer enzovoorts. Uiteindelijk zal er ook een groep zijn welke verantwoord op zee kan en mag varen. Er zijn mogelijkheden te over, voor een tocht iets verder weg zullen wij zorgen dat er een botenwagen voorhanden is, zodat er genoeg boten mee kunnen.

Overige activiteiten